tisdag 23 augusti 2011

23 augusti

I dag är det varmt och solen skiner. Vi behöver en massa grejer, men jag har inget körkort och inte heller hittar jag till så många affärer, så jag gick till ett varuhus i sex våningar. Vi kallar det för Donken, men det heter Don Quixote. Det är en helt hysterisk affär som har allt mellan himmel och jord; mat, kläder, elektronik, klockor, smycken, badrumsartiklar, inredning, allt för husdjuren etc. I affären har de tryckt in så många varor som möjligt och allt till ett bra pris. De olika våningarna är fyllda med hyllor som bildar labyrinter, vilket gör det oerhört svårt att hitta. För att ytterligare försvåra för kunderna spelar de hög musik och det blinkar och är allmänt hysteriskt - Japan i kubik.

Vår närmaste mataffär är betydligt lugnare. Vid ingången till affären ligger en butik där man kan köpa varje sak för 100 yen = 8 SEK. Här kan man hitta både det pennor, strumpor och plastkrokar.

 Mjölkdisken innehåller många olika sorters mjölk. Den vi har provat smakade som svensk standardmjölk, så det var ju rätt okej.
 Killarna åker skolbuss till och från skolan. I dag var skolbussen ännu tidigare än dagen innan. Gustav var upprörd över att jag inte var där i tid, när jag i själva verket var där i god tid...
På vägen hem såg vi en pytteliten ödla. Oskar försökte fånga den, men jag sa att vi visste ju inte om den var giftig eller ej, så vi lät den vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar