måndag 22 augusti 2011

22 augusti


I går anlände vi till Tokyo vid tolv tiden. Det kändes otroligt spännande att landa. Killarna började känna efter och iaktta det nya landet på en gång. Håkans företrädare med fru mötte oss vid busshållplatsen och hjälpte oss till gästlägenheten. Våra möbler kom idag, så vi fick sova i två gästlägenheter så länge. Eftersom killarna skulle börja skolan nästa dag var det en del som skulle fixas. Jag var osäker på om jag hittade till affären så jag följde med Maisan att handla lite middag, frukost och skollunch till killarna. Killarna byggde lego resten av eftermiddagen och kvällen. Det blev tidig läggning för att orka med första skoldagen.

I morse klockan 6.00 var alla utvilade och förväntansfulla. Jag följde med killarna på skolbussen till skolan och Håkan inväntade flyttgubbarna. På väg hem från skolan tänkte jag ta tunnelbanan, men lyckades inte hitta den, så det fick bli att ta en taxi hem. Där var flyttgubbarna i full färd med att bära in möbler, vilket var en underbar syn. På eftermiddagen kom alla kartonger och då uppstod ett oerhört kaos när allt skulle packas upp i rekordfart utan att veta var alla grejer skulle stoppas. Flyttgubbarna var effektiva och jag fick kämpa på.

När killarna kom från skolan verkade de trötta men glada. Killarnas skolbuss stannar ett kvarter från oss på andra sidan en liten park. Gustav klagade på sin lektion i japanska där läraren hade pratat alldeles för mycket japanska. De är 12 elever i Gustavs klass varav tre är svenskar. Vid halv sex på kvällen kände jag av en liten jordbävning, men killarna märkte ingenting. Jordbävningar och tyfoner oroade Oskar på kvällen när han skulle sova, men i skolan hade de bara pratat om roliga saker sa han. 

1 kommentar:

  1. Kul med ännu en blogg om era äventyr! Kram och lycka till!

    SvaraRadera