fredag 9 september 2011

9 september

Det märks att jag har haft chaufför och inte har ägnat en tanke åt att hitta någonstans i tre år utan överlåtit det till vår chaufför i Delhi; Frank. Tokyo är en stor stad. Det går bra att åka tunnelbana och gå, men jag har svårt att hitta när jag först åker tunnelbana någonstans och sedan ska hitta rätt uppgång och sedan hitta dit jag ska. I dag när jag skulle hämta killarna på skolan åkte jag tunnelbana dit, bytte tåg en gång och kände mig riktigt duktig, men jag tog fel uppgång irrade omkring och gick fel. Till slut kom jag fram till en annan tunnelbanenestation och fick ta tunnelbanan tillbaka, men då lyckades jag komma upp i rätt uppgång där jag hittade och fick något försenad skynda mig att möta upp den förälder som jag hade varit tvungen att ringa och be plocka upp mina barn.
   Jag har tagit upp japanskan så smått, men inte startat någon kurs än, men övar en del med lokalbefolkningen. Förstå nödvändig japanska kommer jag nog att göra och förhoppningsvis även göra mig förstådd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar