söndag 4 september 2011

2 september

I morse följde jag med killarna på skolbussen. Bussen slingrar sig genom staden gator medan barnen sitter och pratar eller pysslar. På skolan träffade jag några andra föräldrar och tog en fika i väntan på PSA (föräldrarna på skolans förening) mötet halv tio, där vi skulle få information om deras aktivitet med hämtpizza vissa fredagar, försäljning av isglass vissa fredagar, picknick, körsbärs-festival-firande på skolan och försäljning av använda skoluniformer, m.m. När jag hittat några skoluniforms-plagg och betalat dessa var det dags att skynda vidare till Gustavs klassrum där jag skulle prata om midsommar-firande. De har ett tema i skolan där de studerar högtider och bjöd in föräldrar att prata om någon högtid från sitt land/kultur. Jag hade hittat några bilder på midsommarfirande och mat som vi äter på midsommar. Gustav och de andra svenska eleverna tyckte att det var extra roligt att någon kom och berättade om något svenskt. Det var roligt att träffa eleverna och de tre lärarna i trean. Skoldagen börjar 8.30 och slutar 15.00. På fredagar är det svenska skolan, så jag mötte upp killarna på skolan och vi gick hem med två svenska familjer som bor i närheten för att fika och leka fram tills dess svenska skolan började kvart i fem. Det är ca 30 barn i svenska skolan och jag hjälper till som vikarie fram till oktober. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar