söndag 29 april 2012

28-29 april tempel stay

På fredagen visades vi till trevliga shopingområden i Seoul. Eftersom det är svår att hitta skor i min storlek och till bra pris i Tokyo handlade jag flera par på skomarknaden, trots att jag inte hade tagit med mig en stor resväska (jag fick packa väl för att få plats med allt). Vi började dock på väskmarknaden - ett otroligt trevligt ställe med väskor på två våningsplan med bra priser, utbud och god kvalitet -  så klart gjorde jag några fynd här också.   
På lördagen checkade vi ut från hotellet och in på templet för att leva som buddistiska munkar ett dygn. Jag såg fram emot lugnet och meditationen, men var orolig för att det skulle vara för lite mat och att det skulle vara hårt att sova på golvet. Vi började med lunch, rundvandring på templet, en kortare vandring upp på en bergstopp och därefter middag, kvällsmässande och meditation i en timme innan det var dags för att knyta sig för kvällen för att orka upp redan klockan fyra nästa morgon. Madrassen på golvet var inte så hård som jag varit rädd för utan jag sov rätt gott och vaknade några gånger. Då hörde jag ett svagt mässande från de som gjorde 3000 bugningar under natten. Klockan fyra på morgonen väcktes vi för att mässa och återigen meditera en timme innan det var dags för frukost. Efter frukost var det dags för våra 108 bugningar till en text som lästes upp av en djup berättarröst på band och handlade om alla fel vi begår, vad vi ska tänka på och göra gott. Ett dygn är en kort tid - allt för kort denna gång. Lugnet fanns där, templet låg fint i skogen vid ett berg med vandringsleder.  




Från templet åkte vi direkt för att äta lunch på fiskmarknaden, där vi valde några krabbor och fisk, som lagades till på en restaurang i närheten. Krabborna var otroligt goda. 

1 kommentar:

  1. Ja, tänk vad vi varit med om, det tar tid att smälta allt! Kram

    SvaraRadera